Ja, een reisje langs de Rijn !!! - Reisverslag uit Hamm, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Ja, een reisje langs de Rijn !!! - Reisverslag uit Hamm, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Ja, een reisje langs de Rijn !!!

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

17 Mei 2015 | Duitsland, Hamm

Voor iedereen die ons volgt.

Nadat we gisteren in de regen nog langs de boulevard hadden gefietst en een drankje hadden gedronken om de tijd een beetje aangenaam door te brengen wisten we vanmorgen waar we route konden oppikken.
De zon scheen met wel wat grijze wolkjes er omheen, maar het was in ieder geval droog.
Inderdaad na regen komt zonneschijn. De beroemde brug over de Rijn lag nu te schitteren in het ochtendgloren. Goed voor een foto.
Van Emmerich gaat het naar Dornick en blijven ook het dijkje fietsen, dat ons richting Praest door een mooi Auenlandschap voert. We fietsen door een weids rivierenlandschap: de Rijn aan onze rechterzijde met vele zijriviertjes, plassen en uiterwaarden. In Hueth komen we langs een aardig kasteeltje uit 1600, maar dat in maart 1945 helemaal werd platgegooid door de bombardementen van de Engelsen. Daarna heeft het de adelijke eigenaar laten herbouwen. We treffen daar een groep fietsers aan, die onder begeleiding van een gids vandaag een tocht maakt richting Emmerich. De gids vertelde ons, dat hij vaak in Mechelen (Limburg) kwam en dan vertoefde in de " Oude Brouwerij. Voor ons niet onbekend na de trainingsstage in Limburg. Vlak voor Rees komen we weer bij de Rijn. Na een kopje koffie uit eigen kan proberen we via de stadsplattegrond de stad te verlaten. Eindelijk vinden we de planetenweg met op elke kilometer een afbeelding van ons zonnestelsel. Onze tocht gaat verder over dijkjes en nog eens dijkjes. We roepen naar elkaar: "In welk land fietsen we nou eigenlijk?" In Bislich ging het even fout met het volgen van de route. We moesten niet het dorp in, maar het dijkje blijven volgen tot aan het veer naar Xanten, de stad waar we ooit eens geslapen hebben op onze tocht naar Wenen. Ad las de tekst anders dan ik, maar na herlezen en nog eens uitleggen aan elkaar konden we door naar Wesel, een Hanzestad die in de oorlog totaal is verwoest en wel zodanig, datbijna niets meer herinnert aan het Romeinse- en Hanzeverleden van de stad. We reden zo de Rijnpromenade op en konden (heerlijk in het zonnetje) aan de Rijn zitten lunchen. Ook hier was het niet gemakkelijk om de stad te verlaten. Vanaf nu volgen we de Romer-Lippe route. We kiezen voor de weg door het Aperbusch, waar het erg modderig kan zijn. Maar vandaag rijden we heerlijk over een prachtig droog bospad met een paar venijnige klimmetjes erin. We steken de Lippe over en staan dan voor het kanaal Wesel-Datteln kanaal. Ad beweert,dat we de loopbrug moeten nemen, maar ik zie het anders. We moeten langs het kanaal gaan fietsen naar Buhl. Ik ga de wegwijzers nog eens bekijken en er wordt me toe geroepen: "Geloof je me niet?"
Inderdaad, eerst zien en dan geloven. Later krijg ik een compliment voor mijn ongelovigheid, want we rijden nu weer volgens het boekje.
We blijven de Romer-Lippe Route volgen tot in Dorsten. Hier begint Ad met zijn mio te stoeien en die maakt hem helemaal hoorndol. Omkeren, links afslaan, rechtdoor enz. Maar uiteindelijk brengt hij ons bij ons hotel Jaegerhof Einhaus.
Een minpuntje: kamer op de tweede verdieping en er is geen lift. Dat wordt sjouwen, maar mijn sterke echtgenoot sleept alles in een keer naar boven.
Na een goede pasta met asperges in het restaurant heb ik me gewaagd aan dit verslag op de iPad, want ik kon maar op 1 apparaat WiFi krijgen. Ik hoop dat het bij jullie allemaal binnenkomt.
Morgen wordt het Dorsten - Hamm, 94 km en vandaag waren het er ook al 94. En toch nog zo fris als een hoentje dankzij de training in Zuid-Limburg. Voor iedereen die weer naar school en/of werk gaat, veel werkplezier. Zij, die niet meer hoeven, geniet van al het moois om je heen. Tot morgen. Anny

Hè, kleine zus, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

  • 17 Mei 2015 - 22:05

    Jetty Blijdenstein:

    Hallo vrienden,

    fijn dat jullie alweer een etappe volbracht hebben en gelukkig met goed weer en zonder kleerscheuren. En ik denk dat je het toch wel met me eens zult zijn dat Duitsland een prachtig land is. Ik kom er zo graag. En ik zie Ad al met de fietsen zeulen naar de tweede verdieping! Ik zag op het bord Dinslaken staan, dat is ook een mooi stadje, maar jullie moeten je natuurlijk wel aan de route houden, anders gaat het fout. Ik had vandaag ook geen zin om thuis te zitten en heb de trein gepakt naar Den Bosch, waar voor de laatste dag een tentoonstelling was met werken van Picasso, Tinguely en andere modernen. Niet zo helemaal mijn smaak, maar toch zeer de moeite waard. Het was razend druk in Den Bosch, er was een "Vestingloop" of zoiets. Overal vol, dus ik ben bij Central op de Markt gaan zitten en heb mezelf getrakteerd op asperges met ham en krieltjes, ze waren heeeeeerlijk! Daarna weer huiswaarts en om half 6 was ik thuis. Ik hoop dat jullie vannacht goed slapen in Hotel Jaegerhof Einhaus en dat jullie morgen weer fit zijn voor de volgende etappe met hopelijk goed weer, al wordt dat niet voorspeld. Ik lees het morgen. Voor nu welterusten en morgen gezond weer op!

    Liefs,

    J E T

  • 18 Mei 2015 - 10:54

    Koos:

    Ook dit komt ons (Henk en Ik)
    heel bekend voor.We missen nog altijd onze
    vriend,die ons heel lang aan de praat hield,
    maar dat was gelukkig op het eind van de dag.
    Kus en groet
    Koos

  • 18 Mei 2015 - 17:56

    Theo En Ria Van Der Sanden:

    Hoi Anny en Ad,
    Terug van een Hemelvaartfamilieweekend, en meteen naar je verslagen gaan zoeken. Wat leuk weer om te lezen!
    En natuurlijk heel herkenbaar , het begint bij mij weer te kriebelen maar helaas gaan wij dit jaar door allerlei omstandigheden geen grote fietstocht maken , o a. doordat zeer binnenkort ons derde kleinkind geboren gaat worden. ook mooi natuurlijk.

    En wat gaan jullie hard! In 2 dagen bijna 200 kilometer gefietst , toe maar.
    We blijven jullie volgen en zien uit naar het volgende reisverslag!
    Groetjes Theo en Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Hamm

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.

Recente Reisverslagen:

22 April 2016

Een late epiloog.

09 Juni 2015

Twee dagen cultuur in Dresden

07 Juni 2015

Niet te geloven......

06 Juni 2015

Met de haven in zicht.

04 Juni 2015

Waar de Moldau en de Elbe elkaar ontmoeten
anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 352894

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: