"Thuiskomen”over Col du Bonnehomme - Reisverslag uit Turckheim, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu "Thuiskomen”over Col du Bonnehomme - Reisverslag uit Turckheim, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

"Thuiskomen”over Col du Bonnehomme

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

14 Juni 2014 | Frankrijk, Turckheim

Voor familie, vrienden, kennissen en volgers.

Eerst nog even over Liliane Schnurr. Italiaanse van afkomst, met een Duitser getrouwd geweest. Op 10 jarige leeftijd verhuisd naar de Provence. Ze spreekt 4 talen, is erg belezen en woont nu alleen in een maison du maître. Haar zoon en dochter wonen in Potsdam en Stutgard en sinds 2 maanden is ze grootmoeder van een kleinzoon van haar dochter. Ze heeft haar leven aardig op de rails. Ze leest heel veel, werkt in de tuin, is gastvrouw, maar heeft bewust geen t.v., geen internet, geen krant. Aan het ontbijt komt mevrouw er gezellig bijzitten en opnieuw worden wereldproblemen en die van diepmenselijke aard aangesneden. Een bijzondere, intelligente vrouw om bij gelegenheid nog eens bij terug te keren.

We beginnen onze tocht vandaag richting Lusse. De eerste km. lopen gesmeerd, de zon schijnt, maar echt warm is het nog niet, heerlijk fietsweer met een gunstig windje. We rijden door aaneengeschakelde dorpjes: Herbeaupaire, Lesseux, Betrimoutier, Le Giron en Ban de Laveline en La Croix-aux Mines. Klimpartijen staan in het boekje ook vermeld tot een beklimming van 4 à 5 km. van de Col de Mandray. We noemen het de opwarmer voor vandaag. Deze col is een “lopertje”, zeer geschikt om een goed ritme voor omhoog te krijgen. De afdaling naar Fraize is heerlijk met prachtige vergezichten. In Fraize nemen we de tijd voor een kopje koffie. Vanaf dit stadje fiets je zo Plainfaing binnen aan de voet van de Bonhomme.

Figuurlijk stropen we de mouwen op en beginnen aan een klim waarvan we elke bocht nog kennen. Van de voet af gerekend 9 km. lang. We rijden met een houding van “we zien wel” en het gaat wonderbaarlijk goed. Nog tandjes achter over. Halverwege stoppen we een keer voor een slokje water en een goed uur later bereiken we de top. Kwart voor 12, tijd voor de lunch. Wat ooit een droom was om met de fiets en bagage hier over de top te gaan is werkelijkheid geworden. We kleden ons warm aan voor de afdaling. Ad trekt zelfs twee jackjes over elkaar aan en toont trots zijn Assos winterhandschoenen . Voor ingewijden: we dalen via Le Bonhomme, Hachimette, Lapoutroi, richting Kaisersbergh. Een totale afdaling van 25 km. Voor Hachimette stoppen we even om wat op temperatuur te komen. De zon is allang verdwenen en grijze wolken dreigen met regen. Wat een verschil met gisteren. Eindelijk bereiken we Ammerswihr en Ingersheim. Bij het stoplicht treffen we een Nederlands echtpaar op de fiets en dan volgt het moment waarop we toch de hele tijd naar uit hebben gekeken: het bordje Türckheim.

Het is voor ons zo’n beetje als “thuiskomen”, zo vertrouwd is de aanblik van straten en bebouwing van het dorp. Sinds 1976 zeker 25 x onze vakantiestek. Anny stelt voor om eerst naar de camping te rijden voor een foto met fietsen i.p.v. de caravan voor de poort. De oude camping Les Cicognes is gerenoveerd, geprivatiseerd en heet voortaan “Le Mediaval”. We melden ons en mogen de camping over om een kijkje te nemen. Er staat een groot, nieuw sanitair blok en er zijn heel wat bomen gerooid. Een behoorlijke kaalslag! Het deel over de brug is herkenbaarder voor ons. Even wenn aan al die nieuwigheid.

Daarna rijden we naar de loopbrug over de Fecht richting binnenstadje om een l’Equipe voor Pascal te kopen, want Nederland won met 5-1 van Spanje. Om 3 uur melden we ons in “Berceau du Vigneron”.
We dineren in een heel intiem restaurantje in de hoofdstraat: voor mij een vispotje en Anny kiest voor Choucroute met een aperitief van Crémant au Mirabelle en vin Pinot Blanc. Tot slot een petit café met een stuk Myrtille, dat 2x zo groot is als een stuk taart in Nederland. We smullen er samen van.

Het einde van onze tocht komt in zicht: nog 2 pittige dagen en dan is het al weer voorbij. Vanuit Türckheim willen we alvast iedereen bedanken die gereageerd heeft op de verslagen. Jullie positieve reacties helpen ons bij de tocht. Heel veel dank. Twee dagen geen internet gehad. Daarom krijgen jullie nu ineens drie berichten binnen. Heel veel liefs vanuit een aangenaam Türckheim. Ad/Anny

• 14 Juni 2014 - 21:29

Kees:

Lieve vrienden.
    Heb ik net de pen neergelegd , en er komt weer een nieuw bericht van jullie.
    Geweldig weer deze dag, wat een verhaal. Maar het einde is inzicht, en ik denk
    D at jullie ook deze tocht niet zo snel zullen vergeten met alle belevenissen, en de omstandigheden van het weer en de gesteldheid van de wegen, maar vooral de mooie belevenissen en gesprekken van de mensen onderweg.
    Ik wens jullie nog een hele fijne avond, een goede nachtrust, en morgen gezond weer op.
    Gr. Kees en Riet.

• 14 Juni 2014 - 21:32

Sofie:

Klasse hoor! Groot respect voor jullie! En ik maar denken dat ik het zwaar had vandaag, op de racefiets naar Hoek van Holland met windkracht 5 tegen :-)
    Bas en ik vertrekken vrijdag voor 3 weken kamperen in Dordogne, Baskenland en Noord-Spanje! Tussendoor blijven we trouw alle verslagen lezen! Immers: alle campings hebben tegenwoordig WiFi! Liefs Sofie en Bas

• 14 Juni 2014 - 21:39

Clara:

Wat een leuk verslag en wat een gave foto's. Gefeliciteerd met het bedwingen van de Col du Bonhomme met volle bepakking! Jullie stralen helemaal, het is ook dan een pracht prestatie. Wij wensen jullie nog een paar fijne, veilige fietsdagen.
    Veel liefs,
    Clara & Koert

• 14 Juni 2014 - 22:18

Marianne:

Lieve twee,
    We begrijpen, dat dit voor jullie een heel speciale dag moet zijn geweest.Steeds met de caravan daar gekomen en nu met de fiets met volle bepakking.
    Je weet, dat ik helemaal niet sportief ben, geen enkel competitiegevoel heb, maar deze emotie kan ik goed begrijpen.
    Geweldige prestatie weer! Heerlijk om dit samen te beleven. Daar blijf ik bij.
    Veel succes nog met de komende dagen en veilige thuisreis.
    Wij hopen nog een week hier aan de kust te zijn en dan naar het noorden te gaan zo langzamerhand.Begin juli is de planning thuis te komen iv.m. mijn onderzoek op 4 juli in het Amphia.
    Hopelijk spreken we elkaar daarna gauw. Heel veel liefs! Walter en Matianne.
    P.s. Walter is wel sportief hoor en ook competitiegevoelig. Dit voor alle eerlijkheid.

• 14 Juni 2014 - 22:18

Marianne:

Lieve twee,
    Geweldige prestatie weer! Heerlijk om dit samen te beleven. Daar blijf ik bij.
    Veel succes nog met de komende dagen en veilige thuisreis.
    Hopelijk spreken we elkaar daarna gauw. Heel veel liefs! Walter en Matianne.

• 14 Juni 2014 - 23:04

Jetty Blijdenstein:

Hallo Ad,

nu eens een verslag van jou voor de verandering. Ja, wat moet ik nog schrijven? Dat jullie weer zeer ontroerd op jullie oude camping stonden? En daar toch weer wel veel veranderd was? En alle beproevingen, van collen, klimmetjes enz. weer hebben doorstaan? Maar ik dacht dat jullie 3 weken weg bleven, zijn die dan alweer om? Hoe dan ook, ik hoop dat jullie weer genoten hebben van deze tocht. Heel anders dan Santiago, maar toch weer een "thuis"-gevoel. Ik zal het wel nooit begrijpen wat jullie drijft, maar je doet het toch maar! Ik ben al blij dat ik Visdonk haal op mijn ouwe fiets van 40 jaar oud! Ons oma zou zeggen: ieder zunne meug zee den boer en ij aat vijge! Ik wens jullie nog een mooie tijd en voor straks weer een veilige thuiskomst. Ik heb ook alles weer met plezier gelezen en beantwoord. Wie weet komt er nog een vervolg. Gebiet ze nog en tot ziens!

Liefs en groetjes,
    J E T

• 15 Juni 2014 - 01:04

Henk Bond:

Ik heb ook goede herinneringen aan de col de Bonhomme.Wij zaten aan de voet links af 10 km in het piepkleine Valtin.Boven rechts begint de route de cretes.Genieten als het niet regent.Jullie nog veel succes de laatste dagen. Wij beginnen morgen met een autoreis naar Orleans

• 15 Juni 2014 - 14:15

Hans En Henny:

Dag Ad en Annie ,
    Wij volgen iedere dag jullie mooie verslagen met al dat heerlijks onderweg en zeker de klimmetjes met de nodige cols. Hier in Roermond is alles prima ,we hebben al wat trainingsritjes in de benen,voor onze tocht.
    Geniet van elke dag .

Lieve groetjes uit Roermond H en H.

• 15 Juni 2014 - 21:50

Floor En Ellen Groot:

Lieve Ad en Anny, wat leveren jullie toch weer een geweldige prestatie. Tot nu toe weinig gelegenheid gehad om te reageren eerst door drukte rondom 31 mei en daarna door operatie aan de voet van Ellen. Nu probeerden we een sms bericht te sturen maar blijkbaar hebben we een verkeerd 06 nummer van jullie want er komt geen verbinding met het netwerk. Kunnen jullie je goede 06 nummer nog wel even doorgeven want dat is handig als de trein vertraging heeft.
    Mert Ellen gaat het heel erg goed maar is immobiel want ze zit de hele dag in een rolstoel. Verder gaat alles naar wens.
    Nogmaals onze complimenten voor de geleverde prestaties en tot spoedig horens en tot ziens aanstaande woensdag.
    Heel veel groeten van Floor en Ellen.