Een prachtige dag om te fietsen. - Reisverslag uit Bioncourt, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een prachtige dag om te fietsen. - Reisverslag uit Bioncourt, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een prachtige dag om te fietsen.

Door: Anny/Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

11 Juni 2014 | Frankrijk, Bioncourt

Voor Familie, vrienden, kennissen en iedereen die meeleest.

Gisteravond was het diner perfect. Een gemengde salade met een pasteibroodje, dat de bakker zelf had gemaakt, daarna een mooie schaal met varkenshaasje gegarneerd met worteltjes en boontjes, kaas en daarna nog een compositiedessert van aardbeienmoes, verse kersen en aardbeien.
Na het diner kwam het “baasje” er gezellig bijzitten, gaf ons koffie en haalde schnapps mirabelle 48% te voorschijn. Voor zichzelf nam hij ook koffie en hij gaf ons advies om de sterke drank te vermengen met de koffie. Aan het gezicht van Ad te zien vond hij het niet echt lekker. Het actieve baasje vertelde honderduit over de verbouwing van het pand met de foto’s erbij. Hij had alles zelf gedaan. We noemen hem meteen “de man met de gouden handen”. Zijn vrouw hebben we die avond niet meer gezien.

Op de slaapkamer is het behoorlijk benauwd. Tegenover het open raam ligt de kerk van Woinville waarvan de klok elk half uur en uur vertelt hoe laat het is en om 7 uur ’s morgens langdurig en behoorlijk hard zijn klanken laat horen.

We zijn door het klokgelui zeker op tijd voor het ontbijt. Madame Nicole heeft een uitstekend dejeuner klaargemaakt voor ons: we beginnen met een eigen gemaakte kersenclafoutis, daarna een taartje met rabarbervulling, jus d‘orange, marmelade de Mirabelle e.a., geroosterd stokbrood en een hele grote kop koffie. De madame en het baasje, ( Hij lurkt steeds aan een elektronische sigaar) zwaaien ons uit en we rijden al heel snel over het bospad langs het Lac de Madine met mooie uitzichten over het meer. Daarna richting Nonsard, Pannes en Euvezin. Hier moeten we kiezen voor de hoofdroute of de alternatieve weg door Nancy.

Gisteravond hebben we besloten om de drukke stad te vermijden en gaan we voor de rustigere wegen. De overnachtingen in Bioncourt en Blamont heeft de gewezen patissier met de “gouden handjes” gisteravond telefonisch geregeld.
We rijden richting Vaudières en vanaf deze plaats heeft de schrijver van het boekje opnieuw een grindjaagpad gevonden, dat loopt langs het kanaal van Pont à Mousson tot vlak voor P.à M. Weinig opwindend of het zou de omgewaaide boom moeten zijn, die ons de weg verspert.
Pont à Mousson is voor ons lang een ijkpunt geweest op onze tochten naar de Vogezen. Met Jan en Paula hebben we hier deelgenomen aan een Internationale fietsweek. Leuk om de stad nu bij zonnig weer in het echt te zien.

We rijden gemakkelijk de stad uit richting Aton en trappen door naar Nomeny voor onze “La Place” lunch. We rekken de pauze, want in Bioncourt kunnen we pas na 17.00 uur terecht in clos des Pommes. Met de Mio weer op het stuur rijden we meteen tot voor de deur van onze slaapplaats. Het is kwart over drie en we doden de tijd met de ipad, dondervliegjes wegslaan, wat eten en regelmatig een stukje lopen.
Om half 5 komen onze gastheer en –vrouw aanrijden. Ze zijn aardbeien wezen plukken voor de gasten van vanavond. Leuke lui; we babbelen wat en daarna gaan we naar onze kamer met de naam COQUELICOTS. Het ziet er allemaal perfect uit. Vanavond hebben we diner met 4 andere gasten (lopers) uit Nederland. Gr. Anny/Ad

• 11 Juni 2014 - 19:40

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

je bent er vandaag al vroeg bij met het verslag. En wat leuk dat jullie het daar zo goed hebben gehad bij de gewezen "patissier". Ja, er zijn nog mensen die hun dromen waar maken, al moet je het natuurlijk ook wel kunnen, al dat klussen en verbouwen. En wakker worden door het luiden van de klokken, dat is er dan voor mij weer niet bij. Zodra ik mijn hoortoestel uit zet, hoor ik helemaal niks meer. Dat is dan ook het enige voordeel. Jammer dat jullie Nancy niet hebben bekeken, daar moet heel veel Art Déco en Art Nouveau te zien zijn. Maar jullie moeten natuurlijk op je route en tijd letten. Gelukkig is het ook voor jullie prachtig weer, dat is toch echt leuker dan die vreselijke wind en regen. Hopelijk voldoet jullie logeeradres van vanavond ook goed en kunnen jullie weer genieten van een lekker dineetje. Voor morgen alweer een goede reis gewenst. Jullie hebben er alweer 11 dagen op zitten en zijn alweer over de helft. Bon voyage en tot het volgende verslag!

Liefs en groetjes,

J E T

• 11 Juni 2014 - 20:46

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad ,

Heerlijk om al die verslagen te lezen, en bekende plaatsen tegen te komen.Want je weet ,wij zijn echte Francofielen. Snap jij nou dat er zoveel mensen klagen over de Fransen. Jullie worden iedere keer hartelijk ontvangen. Ik denk dat je er zelf ook het beste van moet zien te maken. En we weten ook allemaal, dat wij ons altijd aanpassen.Anny groetjes aan Ad en kijk weer uit naar het volgende verslag.

heel veel liefs,

Tonny

• 11 Juni 2014 - 22:12

Henk Bond:

Lac Madine is mi bekend van de tour de France,een tijdrit?.Van je beschrijving van al dat lekkere eten loopt het water me in de mond.Ik hoop,dat dit langs de Loire vanaf zondag ook het geval is.De vooruitzichten wb temperatuur zijn goed,dus ook voor jullie verdere tocht.Je zult nu toch wel door wat heuvelachtiger deel komen.Als het problemen geeft,bel maar,dan kom ik wel kop doen.

• 12 Juni 2014 - 14:23

Marijke:

Jullie avontuur lijkt me inspirerend!Ik vraag me af in hoeverre jullie e.e.a. voorbereiden.Wij waren pas in West Vlaanderen en oude vriendin bezocht .Er was niet zo veel meer over van die energieke lerares van destijds. Wel hadden we een lekker hotel in Oostende genomen.En veel herinneringen aan Klaas kwijt gekund. Zijn ontdekking: toch een ander land met veel cultuurgevoel. Een opsteker voor mij. Lieve Annie en Ad, nog een goed vervolg en tot horens of ziens. Lieve gr. Marijke

• 12 Juni 2014 - 16:13

Clara:

Wat een perfecte accommodaties hebben jullie de laatste twee dagen met lekkere ontbijtjes en super diners! Jullie rijden niet al te lange etappes en het weer zit ook al mee! Tijd dus om volop te genieten. Vanuit Hoeven verder niks nieuws, alles gaat prima hier.
    Veel liefs,
    Clara en Koert