De grootste hitte te snel af. - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De grootste hitte te snel af. - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De grootste hitte te snel af.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

09 Juni 2014 | Frankrijk, Verdun

Goede avond lezers.

Gisteren dachten we nog, dat er in Le Grand Monarch een andere wind was gaan waaien. Maar nee hoor; het enige wat er veranderde, is het feit, dat die grote lobbes van een hond ( New Foundlander 45 kg.) 5 maanden geleden het loodje heeft gelegd. Gelukkig hoeven we dat nog niet te zeggen van de echtgenoot van de bazin. Die ziet er uit als de dood van Ieper en inhaleert er nog steeds stevig op los. Een peuk zit de gehele avond tussen zijn lippen! En we vragen ons af hoe oud hij hiermee kan worden.

Om half zes worden we gewekt door de opkomende zon. Ik was vergeten, dat er Fransen luiken waren. Toch maar voor anderhalf uur de boel gesloten. Om 7 uur worden we echter verrast met een keihard klokgelui op de melodie van Te Lourdes op de bergen…..Ave, Ave. En galmt de kerkklok nog 5 minuten door. Je zult hier wonen, gepensioneerd zijn en dan elke morgen zo gewekt worden. Helemaal niets voor mij!

Vanmorgen is het een echt Frans ontbijt: stokbrood, jam en koffie. Om half 9 stappen we op en meteen moeten we al behoorlijk klimmen om Varennes uit te komen. We fietsen de verkorting Argonne-Maas. Na 3 km. duiken we het binnenland in en dan weten we: dat wordt voortdurend klimmen en dalen. Vele bezienswaardigheden onderweg laten we zitten, omdat deze vaak op hogere heuvels liggen, we van de route moeten afwijken en voor de middag in Verdun willen zijn. Zo passeren we: Butte de Vauquois, Côte 304 en Mort-Homme.
De hitte is nog goed te verdragen, de wind blaast ons gemakkelijk omhoog en sommige afdalingen zijn zo pittig, dat we door de grote snelheid bijna de volgende top bereiken. We rijden door Avocourt, Chattancourt en Marre en na een geweldige afdaling stoppen we aan de oevers van de Maas. We kunnen kiezen voor het drukke asfalt-alternatief D115 of de grindpaden. Na overleg gaan we voor het grindpad: je kunt het beter keienpad met kuilen noemen en het vraagt behoorlijke behendigheid om die te vermijden. We rijden zelfs een heel stuk over platgereden gras, maar de uitzichten over de Maas maken veel goed.

Het is half 12 als we bij het bord Verdun aankomen, juist tegenover een boulangier, wat betekent: vers brood halen voor de lunch. Ad heeft zijn Mio ingesteld en zo bereiken we snel ons Hotel Les Colombes. De man aan de balie schrijft ons in en waarschijnlijk heeft hij compassie met ons en krijgen we een andere kamer dan die we gereserveerd hebben: een kamer met balkon.

Douchen, lunchen en dan Verdun bezoeken. De keuze hebben we van tevoren gemaakt: la citadelle souterraine de Verdun en de kathedraal. Indrukwekkend is de route in een wagentje door de Citadel. Je krijgt zo een aardig beeld van wat zich daar heeft afgespeeld. In de kathedraal zien we het zelfde baldakijn als dat van de Basiliek van Oudenbosch en van Rome. Na een pilsje op de boulevard aan de Maas en een ijsje gaan we wat proviand inslaan voor morgen onderweg. Helaas alles gesloten. Hoezo? Toch tweede pinksterdag in Frankrijk? De receptionist legt uit, dat enkel Pinksteren een tweede zondag heeft. Kerstmis en Pasen enkel 1 zondag.
Morgen gaat de reis naar Woinville in de buurt van Lac de Madine. Voor ons mag het wat koeler worden. We wensen jullie een gezellige zomeravond. Gr.Anny/Ad

• 09 Juni 2014 - 19:35

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

dat was weer een pittig dagje, of moet ik zeggen dagdeel. En als het bij jullie net zo heet was als hier, dan is het echt pittig geweest. En dan wil je inkopen en dan blijkt alles weer dicht, schiet ook lekker op. Wat zijn jullie toch doordouwers. Ik hoop dat jullie route morgen weer voorspoedig zal verlopen met weinig grindpaden, is ook niet goed voor de banden. Wat mij betreft, ik heb vandaag het pand niet verlaten. Vanmorgen de badkamer gedaan en de vloeren nat, ook van de keuken, allemaal op mijn ellevendertigst. Om 1 uur ben ik voor de TV gaan zitten en heb tot 7 uur films gekeken op Duitsland, het was te warm voor het balkon. Ik heb me wel gewassen, maar hang al de hele dag in de nachtpon, ook wel eens lekker, want morgen is het weer aantreden voor het oppassen. Marianne mailde me dat we op 21 augustus bij haar gaan eten, dus dat is gezellig. Ik wens jullie ook nog een mooie zomeravond en een goede nachtrust voor de volgende etappe.

Liefs en groetjes,

J E T

• 09 Juni 2014 - 20:00

Jeanne:

Hoi Ad en Anny,

Ik volg jullie nu al een tijdje vol bewondering.
    Jullie maken pittige tochten en houden het dapper vol. Gelukkig zien jullie ook veel en komen jullie ook veel aardige mensen tegen.
    Hier is het benauwd warm, maar dat is altijd nog beter dan veel regen. Ons feestweekend van Pinksteren is in Etten-Leur in ieder geval goed verlopen.
    Geniet nog maar lekker van jullie tocht.

Groetjes Jeanne Dielemans

• 09 Juni 2014 - 21:16

Kees:

Hi Ad & Anny,

Dit is een tocht met heel veel belevenissen , en ook voor de degene die dit lezen.
    Anny je ben een geboren schrijver, ik blijf je volgen. Ik wens jullie nog een hele fijne
    tocht en goed weer.
    Lieve groet van Riet en Kees.

• 09 Juni 2014 - 22:09

Marianne:

Verschillende verhalen komen ons bekend voor,zoals nu dat treintje in de citadel in Verdun. Vooral het eind ervan vond ik zelfs een beetje spannend. Wij hadden geen best weer toen we er waren, dus niet op een terrasje aan de Maas.
    Veel succes verder op jullie tocht. Liefs van ons twee

• 09 Juni 2014 - 22:24

Anny En Ad Van Straten-damen:

Joke van Peer. Wil jij jouw emailadres doorgeven. Ik kan je niet bereiken.gr. Anny

• 09 Juni 2014 - 22:24

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad.
    Hier weer een levensteken van mij. Nou zo te lezen krijgen jullie het wel regelmatig voor je kiezen, maar jullie zijn wel echte doorzetters, petje af voor jullie. Anny het is weer leuk om dit alles te lezen, en bedankt dat je dit ook iedere keer weer doet. Ik weet uit ondervinding dat dit toch wel wat werk met zich mee brengt. Vele plaatsen hebben wij ook bezocht, vooral de kerk van Reims. Wij hebben deze week weer een optreden gehad in Lucia te Breda, was weer gezellig. Nou ik wens jullie weer veel succes op jullie verdere tochten.
    Heel veel liefs, Tonny

• 10 Juni 2014 - 16:51

Joke:

Hoi Annie en Ad

Mooie verslagen en mooie foto s.
    alles goed in Hoeven.

grt Joke