In de regen vele heuvels veroverd. - Reisverslag uit Péronne, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu In de regen vele heuvels veroverd. - Reisverslag uit Péronne, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

In de regen vele heuvels veroverd.

Door: Anny en Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

04 Juni 2014 | Frankrijk, Péronne

Lieve familie, vrienden, kennissen en iedereen die geïnteresseerd is in deze tocht.

De emotie van gisteren houdt ons nog steeds bezig. We mogen ontbijten in woonkamer, terwijl de familie in de keuken steun zoekt bij elkaar. Een zwager komt toch even een praatje maken en zegt, dat hij heel pessimistisch is aangaande de overlevingskansen van de man. Die zijn heel erg klein en met duim en wijsvinger vlak boven elkaar geeft hij aan hoe groot hij de kans acht. Bij ons vertrek wensen we madame heel veel sterkte en we verzekeren haar, dat ons verblijf “tres agréable”was.

Van top tot teen in regenkleding vertrekken we om kwart voor 9. Vijfenveertig km. voor vandaag. We zitten meteen op de route en rijden via Beaucourt-s-l’Ancre met een behoorlijke klim (snelheid 6 km. p.u.) naar Thiepval met het Irish Tiepval Memorial. Alles Iers wat de klok slaat. De grond waarop het Memorial staat heeft Frankrijk aan de Ieren geschonken als dank voor hun dapperheid tijdens de Grote Oorlog. Ierse vrijwilligers hebben een klein museum ingericht, beheren de kantine en het monument gedurende 9 maanden per jaar. De oudste mevrouw weet ons te vertellen, dat haar grootvader een dag voor het einde van de oorlog in België is overleden aan de verwondingen en de gevolgen van een gasaanval.
De echtgenoot van mevrouw praat ons moed in voor het vervolg van de tocht: "Dit was de heftigste klim voor vandaag, hierna wordt het langzaam glooiend". Eerst zien en dan geloven !

We vervolgen onze natte tocht en zien, dat de beschrijving een grindpad aangeeft. Het eerste deel leidt naar La grande Mine ofwel Lochnagarkrater: een enorm gat veroorzaakt door het tot ontploffing brengen van kilo’s springstof onder de Duitse linies. We keren terug naar het asfalt (het grindpad ziet er niet uit) om zo richting Contalmaison te rijden. Het parcours is flink geaccidenteerd, zwaar en nat. In Longueval stoppen we bij Delville Wood, een begraafplaats van gesneuvelde Zuid-Afrikanen. Tijd voor het museum is er niet, want we willen voor de lunch in Peronne zijn.
Aan de rand van Peronne ontdek ik een Mc Donalds en “Bingo”. Een kip- en visburger met een ijsje toe.
Met de Mio op de fiets rijden we meteen naar het juiste adres van ons gereserveerd hotel: St. Claude, dat eerder een Best Western hotel was. Een warme douche doet wonderen en geeft energie om het “Historial de la Grande Guerre” te bezoeken. Het regent nog steeds!

De expositie kan echter niet tippen aan Flanders Fields, er is geen rode draad van de geschiedenis te ontdekken, wel heel veel verzamelingen van kranten, spotprenten, materialen. Na anderhalf uur hebben we het wel gezien, lopen langs het VVV en doen wat inkopen voor morgen onderweg. Vanavond hebben we alle tijd voor verslagen, foto’s en een belletje. Morgen gaan we 85 km. verder door het gebied van de Somme en ons is de zon beloofd. Heel veel groeten uit een nat Peronne. Anny/Ad.

• 04 Juni 2014 - 21:49

Yvonne:

Wat een slecht weer hebben jullie. Hier was het vanmiddag ook erg nat. Hopelijk zijn de vooruitzichten voor jullie beter. Voor ons in ieder geval wel. De barbecue gaat aan a.s. weekend met de kids. Nog veel fiets plezier. Oe zusje.

• 04 Juni 2014 - 22:05

Jetty Blijdenstein:

Daar ben ik weer vrienden. O.o. wat een slecht weer hebben jullie toch. Yvonne schrijft al dat het hier ook zo was, nou dat klopt helemaal, fikse buien. En ja, er is ons voor de Pinksterdagen 27 graden beloofd, maar dat zeggen ze altijd, dat is om de mensen naar de camping te lokken (hahaha). Het is wel balen hoor, ook al slaan jullie je er weer met wonderbaarlijke moed doorheen. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat jullie hier lol aan hebben. En dan zo'n trieste gebeurtenis al bij je ontbijt, nee het mag wel wat vrolijker worden. Ik geloof ook dat niets kan tippen aan Flanders Fields, daar is alles heel mooi weergegeven.

Ik wens jullie voor morgen weer veel sterkte en beter weer en tot het volgende verslag.

Liefs,

J E T

• 04 Juni 2014 - 23:51

Henk Bond:

Jullie zitten in het Noorden van Frankrijk en ik nu in het zuiden,maar ga morgen weer terug en het beloven mooie Pinksterdagen te worden; ook voor jullie.Ik. Neem aan,dat jullie richting Oosten van Frankrijk trekken; als je maar niet van die harde wind krijgt als vorig jaar in die touretappe naar Metz.Want wie moet er dan kop doen?Ik vraag Koos wel.

• 05 Juni 2014 - 09:18

Marie- José:

Hallo Ad en Anny,
    Nog niet zo lang onderweg en nu al zoveel meegemaakt. Wat een weer zeg, hoop dat het snel beter gaat worden. Dat hoop ik voor hier ook. We hadden gisteren een erg nat teamuitje: varen op de Singel in Breda.
    Ik wens jullie weer heel veel plezier en nieuwe ontdekkingen toe. Succes en ik blijf jullie volgen.
    Groetjes Marie- José

• 05 Juni 2014 - 20:08

Kees En Riet:

Lieve Anny en Ad,
    Het gaat zoals het gaat, regen lekke band soms een verkeerde weg en soms ook onbegaanbaar, en niet te vergeten de kuiten bijters. Maar daar tegenover laat je ons en jezelf mee genieten van de tocht met veel geschiedenis, van de harde en vuile oorlog.
    Een oorlog heeft nooit winners als alleen maar verliezers. Maar zeker is wel dat jullie deze
    Tocht zullen overwinnen . Jullie gaan voor de overwinning.
    Wij genieten ook van jullie schrijven.
    Lieve groet van Riet en Kees.

• 05 Juni 2014 - 21:56

Eli/joke:

Hallo Anny en Ad

Jullie gaan morgen een hele dag goed weer krijgen hoor, want het wordt overal stralend weer.
    Jullie moraal is opnieuw heel goed en wij vinden het erg dapper van jullie dat je weer aan zo'n indrukwekkende reis bezig bent.
    Wij wensen jullie vooral ook veel fietsplezier toe!
    Ondertussen ben ik ook begonnen aan het boek:Oorlog en terpentijn, dus ik beleef dezelfde sfeer een beetje mee!
    Heel veel groetjes van Eli en Joke vanuit de Bourgogne!( ook wij beleven hier heel veel fietsplezier en bouwen de conditie op)