De Frontlijn gaat nu van start - Reisverslag uit Ieper, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De Frontlijn gaat nu van start - Reisverslag uit Ieper, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De Frontlijn gaat nu van start

Door: Tekst geleend van Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

31 Mei 2014 | België, Ieper

Goede avond allemaal.

Na een gezond ontbijt en de vaste plichtplegingen zitten we om half 9 op de fiets. We volgen de N318 van Westeinde via Lombardsijde naar Nieuwpoort. Bij binnenkomst van Nieuwpoort zien we meteen het gedenkteken van Koning Albert helemaal in de steigers. Geen bezoek mogelijk.
De route gaat verder naar de brug over de IJzer, een hoofdrolspeler in de Great War. We aanschouwen de sluizen, die de Belgen in november 1914 hebben opengezet om zo de Duitsers tot staan te brengen. De pier met het standbeeld van de “godin van de wind” is het volgende doel. Ze is afwezig volgens een oudere heer vanwege werkzaamheden. Langs het water volgen we de weg terug en de IJzer volgend gaan we het Vlaamse binnenland in.
Ramskapelle is het eerste van de vele oorlogskerkhoven die we vandaag tegenkomen. Bijna alle zerken vertellen “soldaat onbekend”. Prachtig aangelegd in halve cirkels met overal bloeiende witte rozen tussen de grafstenen.
We rijden dieper het binnenland in over een goed berijdbaar sintelpad. Het blijft wat fris, de zon ontbreekt, maar de wind is ons gunstig gezind.

We naderen Diksmuide met meteen de Dodengang, ons niet onbekend (Rondje Vlaanderen) en het blijft bij een korte, hernieuwde kennismaking. Een loopgravenstelsel met zandzakken van cement. De Duitsers en Belgen lagen op zo’n 20 meter tegenover elkaar. Elke vijandige beweging werd gedetecteerd en “beloond” met geweervuur, veelal scherpschutters.
Aan het begin van Diksmuide verrijst de IJzertoren met als tekst “Nooit meer Oorlog”. Deze toren heeft ook een kwalijke bijsmaak: centrum van de Vlaams Nationalistische Volksbeweging: neofascistisch van aard en oorsprong. Na wat foto’s gemaakt te hebben en een gesprek met een gezin, dat ook grote fietstochten maakt gaan we verder langs de IJzer tot Knokkebrug. Bij de oversteek naar de andere oever wordt het nu de IJzerlee.
Ter hoogte van Boezinge kiezen we voor een extra ronde van 35 km. langs de slagvelden van Ieper. De historische hoogtepunten volgen elkaar nu snel op; Carrefour des Roses, Langemark met zijn Studentenfriedhof (platte tegels op de grond),het standbeeld van de Brooding Soldier (Canadees), de Steenakkersmolen waar de eerste gasaanval plaats vond en voor Zonnebeke een immens groot, wit kerkhof: Tyre Cot Cemetry, keurig en fleurig met opvallend fraaie regimentsafbeeldingen op de stenen. In deze buurt heeft ook de derde slag om Ieper plaats gevonden, bekend als de slag om Paschendaele 1917.

De middag vordert al aardig en veel tijd om te bezoeken of te rusten is er niet. Via Hoog Bellewaarde en het Polygoonbos gaat de tocht verder naar Hill 60 en Hill 62. Informatie op het kerkhof vertelt ons hoe gruwelijk hier gevochten is.

We zien het landschap veranderen van vlak naar lichte klimmetjes: een goede training voor de komende dagen. Om 5 uur rijden we door de Rijsselpoort Ieper binnen en meteen in de juiste straat Rijsselstraat 84.

We maken kennis met de eigenaresse Annemarie de Coene: zij is onderwijzeres aan de school die tegenover haar huis staat en het gesprek gaat dan al snel over onderwijs. Een uiterst luxe en schone kamer met douche, ligbad en toilet is voor ons gereserveerd. Alles maagdelijk schoon. We gaan de stad in om een hapje te eten en daarna naar de Menenpoort voor de Last Post. Het ziet er letterlijk zwart van de mensen o.a. aangevoerd met tientallen bussen tegelijk. Van de plechtigheid konden we niets zien, alleen maar horen. Misschien morgen beter, want we blijven een dag extra hier in Ieper, om te genieten van de historie van deze stad.
Welterusten allemaal! en morgen waarschijnlijk geen verslag. Anny

• 01 Juni 2014 - 11:19

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

Omdat je mail er gisteren nog niet was om half 12, ben ik naar bed gegaan en vond hem vanmorgen. Jullie hebben alweer veel beleefd en groot gelijk dat je nog een dagje in Ieper blijft, dat is zeer de moeite waard. Laatst was er nog een hele uitzending van Vlaanderen Vakantieland gewijd aan Ieper en dat team van de Last Post. Ik vond het toen ook heel indrukwekkend en wordt er altijd triest van. En we hebben er niets van geleerd, want overal ter wereld gaat het oorlog voeren gewoon door en laten miljoenen het leven. En waarvoor? Macht! Mooie foto's van alles weer. En dat jij nou weer een onderwijzers moet treffen in jullie pension! Dus aan gespreksstof geen gebrek. Vandaag krijgen we dus geen verslag, maar ik kijk alweer uit naar jullie volgende belevenissen. Geniet vandaag in Ieper en blijf gezond. Morgen weer een goede reis!

Liefs en groetjes,

J E T

• 01 Juni 2014 - 16:36

Koos:

Dit is mijn 3-de reactie.
    Alles gaat mis.
    Ik had veel wind tegen vanmorgen en mijn knietjes
    konden de vele pondjes maar amper torsen.
    Bij jullie gaat gelukkig alles heel voortvarend of is het voortfietsend?
    Hopelijk houden jullie dit mooie weer en blijven jullie zo ontzettend veel zien
    dan hebben wij als achterblijvers het grootste plezier.
    Nog 2 weken de tijd om zelf de schade enigszins te beperken.
    Arme ik.
    Groet cq kus van Koos

• 01 Juni 2014 - 20:57

Tonny Verstraten:

Hallo Ad en Anny,
    We zijn net thuis van een lang weekendje Duitsland, dus nu pas al je berichtjes gelezen. Weer leuk om van jullie tocht mee te mogen genieten. Ik neem echt mijn petje voor jullie af hoor, ik zou het niet kunnen. Wij hebben ook een mooi weekend gehad, met stralend weer. We waren in het Teutorowoud, in de plaats Bad Salzulfen. Een hele mooie streek en we hebben hele mooie plaatsen bezocht en ook weer heel veel foto's gemaakt, maar die zie je nog wel een keer. Ik wens jullie verder nog een goede reis.
    Heel veel groetjes, Tonny

• 01 Juni 2014 - 21:16

Marco Timmers:

Hallo sportievelingen,

Fijn dat jullie goed van start zijn gegaan, hopelijk zit het weer in de komende dagen een beetje mee! Namens ons alle vier heel veel succes en plezier met jullie spannende tocht! We hopen dat jullie genieten van alle historische ijkpunten rondom La Grande Guerre.

Groetjes van Floor, Merel, Nicole en Marco!

• 02 Juni 2014 - 18:33

Kees Herder:

Hallo Ad en Anny

Lekker fietsen veel zien veel horen mooie foto's en hopelijk goed weer
    dan kan je iedereen en ook ik heel veel plezier beleven van jou verhaal, en de foto's.
    Lieve groet van Riet en Kees