Bijna met stille trom vertrokken. - Reisverslag uit Kruiningen, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Bijna met stille trom vertrokken. - Reisverslag uit Kruiningen, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Bijna met stille trom vertrokken.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

28 Mei 2014 | Nederland, Kruiningen

Lieve familie, vrienden en kennissen.

We hadden gedacht, dat de dag voor ons vertrek een rustige zou zijn, maar dat pakte anders uit. Regelmatig belden verschillende vrienden en kennissen om ons een goede reis met een veilige terugkeer in het Johannapark te wensen. De zusjes kwamen ’s morgens nog op de koffie, ’s avonds de buren Theo en Agaath en als laatste kwam Mariska Broos met dochter Michelle en zoontje Bjorn, die voor Ad en mij een armbandje hadden gemaakt met een mooie tekening. We beloofden, dat we het armbandje tijdens onze tocht zouden dragen.
Vanmorgen begonnen we met de bekende rituelen en om 09.00 uur zaten we kant en klaar in de serre, vertrekken konden we nog niet volgens Ad, omdat we pas om 17.00 uur in Kruiningen bij “Vrienden op de Fiets” welkom waren en met een afstand van 75 km. daar veel te vroeg zouden zijn. Niemand zou ons komen uitzwaaien, maar daar stond toch om 09.00 Floor Groot voor de deur met een mooie wenskaart van hem en Ellen. De twee gelukspoppetjes aan de kaart moesten mee op reis Helaas kon hij niet blijven tot 10.00 uur, maar even later kwamen Koert en Claar en die hebben ons echt uitgezwaaid. Toch bijna met stille trom vertrokken. We waren de straat nog niet uit of daar kwam Theo de buurman met de hond aan en even later het fietspad opdraaiend richting Bovendonksestraat zagen we Joke en Eli, die bezig waren hun caravan in orde te maken voor een vakantie naar Frankrijk. We hebben uitgebreid afscheid van hen genomen met de beste wensen voor een mooie vakantie. En toen waren we echt los.

Via vliegveld Seppe, Rucphense hei, Klaveren vrouwtje (Belgische grens) fietsten we heel ontspannen naar onze eerste koffiepauze van een kwartier in een voor ons bekend schuilhok. Geen drup regen was er tot nu toe gevallen, terwijl de voorspelling zei 80 % regen. Daarna ging het richting Zonneland, Nispen en binnendoor naar Huibergen en Hoogerheide. Tot nu toe reden we geen enkele keer fout, maar voor Hoogerheide begon het gedonder: nummers die niet klopten, er niet stonden volgens welke we moesten rijden. Uiteindelijk kozen we voor richting centrum met als doel Woensdrecht. Via de Rijzende Weg kwamen we bij eetcafé “Non plus Ultra”, (volgens hun vertaling: tot hier en niet verder) en was het tijd voor de lunch.
Samen bekeken we de kaart met knooppunten, om wat ommetjes te maken vanwege de korte afstand. Uiteindelijk besloten we de geplande weg te volgen en met wat stops onderweg zouden we niet zo heel veel te vroeg bij de fam. Van Uden zijn.

De weg langs Bath, Rilland en Waarde loopt steeds onder aan de dijk. Je ziet dus niets van de Westerschelde. Om die te kunnen zien zijn we gestopt en hebben we de trap naar boven genomen, vanwaar er een prachtig zicht was op het water. Weer beneden ontmoetten we 2 dames uit Rijsbergen op de fiets, die ook gingen overnachten bij de familie Van Uden in Kruiningen.

Vanaf Woensdrecht is het een saai gebied : dijk op, dijk af, enkel landerijen en boomgaarden. Geluk hadden we met de wind: wisselend van voren, opzij of zelfs af en toe van achteren. Twaalf jaar geleden reden we hier als onervaren fietsers onze eerste tocht met Jan en Paula “rondje Nederland” met windkracht 8. Dat was toen afzien. Nu fietsten we heel ontspannen richting ons slaapadres.

Dit hadden we na wat vragen snel gevonden: dichtbij de oversteek van de pont van vroeger Kruiningen –Perkpolder. De fam. runt een SVR camping, je kunt er paard rijden en er staan 2 grote caravans op het terrein voor vrienden op de fiets. In een van die 2 caravans met alles erop en eraan hebben wij ons geïnstalleerd. Het ontbreekt ons hier alleen aan wifi. Daarom krijgen jullie het verslag pas morgen, mits er in Oostburg Wifi is op ons slaapadres.
De beloofde regen heeft zich nu aangediend en valt recht naar beneden.
Morgen fietsen we door Zuid-Beveland naar Vlissingen om met het fietspontje over te steken naar Breskens. Vandaar gaat de tocht tot Oostburg. We zijn benieuwd, hoe daar de slaapgelegenheid is.
Nu nog wat puzzelen, lezen en op tijd naar bed om nieuwe energie op te doen voor morgen.
Lieve groeten uit Kruiningen en tot morgen.
Ann/Ad

• 29 Mei 2014 - 21:25

Yvonne:

Die route kennen wij wel. In Bath bij die trappen hebben we toen onze sportauto spider verkocht, zoals jullie weten. Was op dat moment een goeie plek voor ons. We kijken weer uit naar het volgende verslag. Fiets ze!!!!

• 29 Mei 2014 - 21:44

Fons Pijnen:

Hallo Ad en Anny,

goede reis. Hopelijk goed fietsweer en niet te veel tegenwind. Waarschijnlijk zijn jullie over de weg gereden van Huijbergen naar Hoogerheide waar mijn geboortehuis heeft gestaan. De komende dagen wordt er goed weer afgegeven.

groetjes
    Marie-Therèse en Fons Pijnen

• 29 Mei 2014 - 21:55

Henk Bond:

Die fotos zijn toch heel herkenbaar; ik hoop ze in november daar ook weer te maken
    .Leuke beschrijving van je route.2jaar geleden maakte ik een tocht door Zeeland.Van Veere naar Middelburg en Yrseke.Pittig winderig.Steken jullie nu over naar Zeeuws Vlaanderen?Ik hoop dat jullie de knooppuntenkaart van Belgie hebben,want dat fiets toch een stuk makkelijker,al klopt het ook niet altijd Hier in le Lavandou is het nog alrijd mooi weer,hoewel het s' avonds toch afkoelt; dat verwacht je niet hier in deze tijd..

• 29 Mei 2014 - 21:56

• 29 Mei 2014 - 21:56

• 29 Mei 2014 - 22:50

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

ik zit net jullie eerste reisverslag te lezen en ik hoor dat het andere binnenkomt, dus die lees ik direct eerst. Gelukkig dat jullie alweer goed vertrokken zijn. En zoals jullie uitkijken over de Westerschelde heb ik vanmorgen uitgekeken over de Noordzee in Noordwijk! Daar was het erg koud en nat, brrrr. Ik ben maar anderhalve dag weggeweest, maar het leek wel een week! Fijn dat jullie in Kruiningen konden overnachten. En inderdaad, de klaproos is er altijd bij bij het herdenken van de slachtoffers van de Wereldoorlog 1. In Engeland noemen ze dit een "wrath of poppies" een krans van klaprozen. Ik ga nu het andere verlag lezen en kom zo terug.

Groetjes,

J E T

• 29 Mei 2014 - 22:56

Hans En Henny:

Bericht uit Roermond. Allereerst een bedankje voor de prachtige mooie kaart, die we van jullie mochten ontvangen!

De tweede dag zit er inmiddels al op en jullie hebben je draai al gauw gevonden. Het weer wordt met de dag gunstiger, dus geniet er van..

Al snel die lange broek uit, want de kuiten moeten worden gebruind!

Fiets ze en tot volgend fietsbericht.

Liefs van Hans en Henny.