De laatste loodjes - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

26 Mei 2012 | Frankrijk, Montpellier

Beste familie, vrienden, kennissen.

Om 8 uur rijden we al door de straten van Stes-Maries –de-la-Mer: de zon schijnt, geen wolkje aan de blauwe hemel en…de wind in de rug. De stad begint te ontwaken en maakt zich op voor het laatste feest nl. jonge stieren worden om 11 uur door de straten gejaagd en macho-mannen kunnen dan laten zien wat ze durven. ’s Middags gaan de gardians op hun paarden de arena in om daar hun spel te spelen met de stieren. Er wordt echter geen rund gedood. Voor ons een vreemd iets: beesten opjagen

We fietsen nog steeds door het mooie natuurpark van de Camargue de kust volgend naar Aigues-Mortes. Daar in een parkje tegenover rondvaartboten drinken we koffie en ontmoeten een Nederlands echtpaar dat een boottocht gaat maken. Aigues-Mortes is een stadje, waarvan het oude centrum nog origineel binnen dikke hoektorens en muren ligt en dat enkel toegankelijk is via de stadspoorten. Helaas moeten we dit overslaan, omdat we niet weten hoe de dag zich verder zal ontwikkelen.

We volgen zoveel mogelijk D-wegen en het aangegeven fietspad, dat ons langs de stranden naar La Grande Motte tot op het einde van de pier leidt. Daar laten we ons heerlijk uitwaaien en natuurlijk is er weer contact over….vul maar in. Het vervolg van het fietspad ligt aan de overkant van de pier en een vriendelijke Fransman wijst ons de weg hoe we naar Le Grand Travers en Carnon-Plage moeten fietsen.
Aan het pad liggen honderden witte appartementen. Tot aan Carnon-Plage zijn er vanaf ons fietspad 80 doorgangen naar de zee. En nog steeds gaat het ons voor de wind.

Ad heeft het adres van het hotel,dat ten oosten van Montpellier moet liggen in het stadje Mauguio. We rijden langs het vliegveld, waar we morgen moeten zijn voor de vlucht naar huis. “Gemakkelijk” roepen we tegen elkaar. Als we in het stadje aankomen kunnen we op het stadsplan niet de straatnaam vinden. Geeft niet, verder naar het centrum, eerst een pilsje drinken en dan gaan we zoeken. We controleren nog eens het adres en Ad merkt op, dat het wel de gemeente Mauguio is, maar de eigenlijke plaats is Frejorgues-Est. Ik maak nog een opmerking: "Ja, ja zeker zoiets als Halderberge". Ad informeert bij de barman en die vertelt, dat Frejorgues-Est een Espace Commercial is bij het vliegveld. De stemming daalt tot onder het vriespunt ondanks de hitte. Ik voel de bui al hangen: we moeten 8 km terug en dat betekent 16 km teveel gereden. Hier word ik chagrijnig van, dat is niet leuk meer. Niet zeuren en omkeren richting vliegveld. We zoeken nog zeker een half uur voor dat we het hotel op het Espace Commercial vinden. Het ziet er goed uit, maar …….voor een warme maaltijd zullen we naar Montpellier moeten. Hoe? Op de fiets ! We weten amper waar we nu zitten!
We verzamelen alles wat we nog aan eetbaars in onze tassen hebben op het tafeltje en vullen daarmee onze buikjes: kopje soep/koffie, 4 kleine croissantjes, kaasjes, pannenkoekjes, yoghurtjes en een appel.

Morgen mogen we uitslapen en tot half 12 op de kamer blijven, daarna fietsen we naar het vliegveld, waar we pas om 20.55 uur vertrekken. De ertussen liggende tijd zullen we vullen met een warme maaltijd en met veel lezen en puzzelen. Om 22.45 landen we in Rotterdam, waar we opgehaald worden door Ellen en Floor.

We hebben een prachtige tocht gemaakt: heel erg genoten van het buiten zijn, van het simpele leven, van de verschillende ontmoetingen en van het samen onderweg zijn met als hoogtepunt de feesten van Stes-Maries-de-la-Mer . Het blijft een bijzondere gebeurtenis, dat we dit samen in goede gezondheid hebben kunnen doen. Een prestatie? Wij vinden van niet. We doen het gewoon, omdat we beiden van fietsen houden en van het buitenleven.

In Tilburg en Berghem wachten de kinderen en kleinkinderen op ons, wij hebben ze gemist en zij ons waarschijnlijk ook!
Iedereen, die met ons heeft meegeleefd, meegelezen en/of heeft gereageerd: BEDANKT. Jullie waren voor ons een steuntje in de rug.

Volgend jaar? Eerst deze tocht verwerken en dan zien we wel wat we het komende jaar op onze “weg” tegen komen.
Gr. en liefs vanuit een warm Frankrijk. Anny/Ad

Als slotlied:
Niet kniezen, niet zeuren, da’s hardstikke fout,
Vergeet niet te leven, want straks ben je oud.

• 26 Mei 2012 - 19:12

Yvonne :

Zus, tot gauw. Dikke kus, je zusje!

• 26 Mei 2012 - 19:31

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...

• 26 Mei 2012 - 19:31

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...

• 26 Mei 2012 - 19:34

Ineke Polderman:

Kom maar snel naar huis ik heb jullie gemist hoor!!

kus oe zuster ineke

• 26 Mei 2012 - 21:10

Pauline & Matthé:

Lieve Anny en Ad,

Een beetje prestatie vinden wij het toch wel! Jullie hebben het niet altijd kado gekregen. Het koude en natte weer op vrij veel dagen, wind, hellingen/heuvels/bergjes. Het was er allemaal. Met veel plezier hebben wij de dagelijkse verslagen gelezen. Jullie ook dank daarvoor.

Wij wensen jullie een goede laatste etappe naar huis waar familie en vrienden wachten op jullie behouden thuiskomst.

Hartelijke groeten en tot ziens!!!!

• 27 Mei 2012 - 10:03

Theo En Ria, Veghel:

Hallo Anny en Ad,

Met heel veel plezier jullie reisverslagen gelezen!
    Vergeleken met vorig jaar hadden jullie deze keer het weer niet echt mee. Maar niet kniezen en zeuren is jullie motto en ook deze tocht was weer een belevenis , zo te horen.
    Proficiat met deze prestatie , al vinden jullie zelf van niet ;-), en we bellen nog wel!

Veel groeten van Theo en Ria.

• 27 Mei 2012 - 13:27

Ton En Mieke:

Geweldig! Wat een prestatie!
    Van harte gefeliciteerd met dit succes.
    Het was genieten van jullie belevenissen en van alle mooie foto's.
    Alvast een voorspoedige thuisreis gewenst.

Groetjes, Ton en Mieke

• 27 Mei 2012 - 13:46

Finy En Frans Van Do:

Wij hebben jullie op de voet gevolgd.
    Geweldige doorbijters zijn jullie.

Nu maar genieten van alles wat jullie beleefd hebben.

Groetjes,
    Finy en Frans v.Dommelen

• 27 Mei 2012 - 14:56

Koos:

Proficiat!
    Het is jullie weer gelukt hagel, regen,storm en bergen te trotseren.
    Prachtige foto's en verslagen hebben we van jullie ontvangen.
    Rust maar lekker uit in Hoeven,alwaar jullie inmiddels zijn gearriveerd.
    De familie -reünie met onze 92-jarige moeder hebben we zojuist afgesloten.
    Even tijd voor rust.
    Morgen koningsvogelschieten met het erebestuur van de stadsschutterij Heerlen.
    Wie wordt de koning/keizer dit jaar?
    Ik ga mijn best doen.

• 27 Mei 2012 - 17:21

Ton En Pieter:

Lieve Anny en Ad,

Wij wensen jullie een hele goede terugreis en een fijn weerzien met jullie kinderen en familie.
    Dank jullie wel dat wij deelgenoot mochten zijn van jullie bijzondere reis.
    Wij hebben enorm genoten van jullie reisverslagen en foto's.
    Hartelijke groeten en graag tot gauw weerziens,
    Ton en Pieter

• 28 Mei 2012 - 06:26

Jeanne Dielemans:

Jullie hebben het weer volbracht, knap hoor.En natuurlijk is dit weer een ervaring erbij, eerst maar eens laten bezinken zou ik zeggen.

• 28 Mei 2012 - 08:22

Marianne En Peter:

Anny en Ad,
    Gefeliciteerd met weer een geweldige prestatie.
    We hebben jullie dagelijks met bewondering gevolgd en we hebben genoten van de reisverslagen.
    Een goede reis terug.

groetjes,
    Marianne en Peter

• 28 Mei 2012 - 08:24

Kees En Riet:

Hallo Ad en Anny,

Zo, dat zit er ook weer op. Ik heb genoten van jullie reisverslag en de mooie fotos.
    Voor jullie gaat de reis nog een keer opnieuw beginnen wanneer je weer thuis ben.
    Met een ieder de je spreekt hoe mooi het allemaal geweest is ondanks af en toe wat regen buitjes. Maar Anny zonder de laagte punten had je ook niet de hoogte punten.
    Wij wensen jullie een voorspoedige thuiskoms bij de familie.
    We spreken elkaar wel weer.
    Lieve groet Kees en Riet.

• 29 Mei 2012 - 06:37

Hans En Henny Geurts:

We hebben op de verkeerde dag gereageerd. Maar dat maakt niks uit, we weten nu niet precies, of jullie hebben teruggekeken!!We zijn nu een dag te laat en wij zijn alweer terug uit Leuven, hi, hi. Zo Gaat dat. De Pinksterdagen en zelf nog een kleine vakantie ertussen. We hebben genoten van jullie reisverslagen en de mooie foto's. Het leed van de vele regens is dan alweer snel vergeten, nietwaar?

Jullie zijn kanjers, tot eind juni, dan zien we ons!

Veel lieve groetjes
    Hans en Henny

• 29 Mei 2012 - 21:31

Eli En Joke:

Hoi Annie en Ad
    Zojuist "bijgelezen"en....jullie zijn alweer thuis!!! Wat een geweldige reis hebben jullie weer achter de rug. Wij hebben erg genoten van jullie verslagen en foto`s: op deze manier beleven we de tocht ook een beetje mee.
    Groetjes en ...tot spoedig !
    Groetjes Eli en Joke

• 04 Juni 2012 - 15:46

Cees En Greet Van Mi:

Hallo Anny en Ad,

Een beetje een late reactie van ons maar we willen zeggen dat we van jullie reisverhalen hebben genoten temeer omdat we zelf die tocht ook enige jaren geleden hebben gemaakt, dus veel herkenningen. zelfs dezelfde slaapplaatsen zoals het Pinochiohotel en mevr Kwinten in Schaft.
    Jullie kennen ons niet goed alleen via de verhalen van Kees en Riet en daar waren we net even en hadden we het ook over jullie fietstocht.
    Wij gaan morgen weer op pad en wel voor de 3e keer naar Santiago maar nu starten we in Faro en vandaar uit door Portugal naar het noorden met als eindpunt Santiago.
    Spannend dus weer en we zijn weer benieuwd hoe het deze keer zal gaan.

jullie genieten nog lekker na en misschien komen we elkaar nog eens ergens tegen.
    Hartelijke groet, Cees en Greet uit Nijkerk