In de voetsporen van de Romeinen - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu In de voetsporen van de Romeinen - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van de Romeinen

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

22 Mei 2012 | Frankrijk, Arles

Lieve mensen.

Vandaag is het een dag van cultuur. Gisteravond hebben we gekeken wat de mogelijkheden zijn voor vandaag. Ad geeft advies, dat we niet teveel moeten lopen, omdat lopen slecht is voor de spieren. (Joop Zoetemelk liep nooit na een etappe, zegt hij.)

We bestellen een taxi bij de receptie, maar het duurt maar en duurt maar. Nog eens gevraagd of er gebeld is. "Hij komt als hij in de buurt is, maar er is ook een bus richting centrum, hier 200 m. vandaan bij de Mac". Had deze meneer dat niet eerder kunnen zeggen?
Even later rijden we richting centrum voor 80 eurocent p.p.. De chauffeur neemt alle tijd om ons uit te leggen waar we moeten uitstappen en welke lijn we vanavond weer moeten nemen.

We bezoeken het Amfitheater, dat nu nog steeds gebruikt wordt voor stierenvechten (waarvan wij de fun niet in zien). Vervolgens genieten we in de winkeltjes van snuisterijen en van de Santons (streekpoppetjes van gebakken klei en met de hand beschilderd) in allerlei maten en kleuren uit de Provence. Het Théatre Antique, waar ook nog voorstellingen worden gegeven valt tegen. Het kan niet tippen aan dat van Verona. Het klooster St. Trophime en de erbij behorende kerk dateren uit de Middeleeuwen. Vooral de voorgevel heeft schitterend beeldhouwwerk. De klooster-rondgang zijn ze aan het restaureren en daardoor valt een heel mooi gedeelte net te bezichtigen.

Diverse musea zoals het museum van
Romeinse en vroeg-Christelijke kunst laten we zitten; alleen het museum Réattu aan de oever van de Rhône bezoeken we, omdat we tijdens onze wandeling daar langs komen en omdat de vermelding Donation Picasso bepaalde verwachtingen oproept. Binnen 20 minuten zijn we weer buiten: het gebouw is een aardig oud paleis, maar wat men tentoonstelt is voor ons vreemde moderne kunst.

Vincent van Gogh krijgt ook een plaats in de rij van bezoeken: het voormalige ziekenhuis, nu universiteit, heeft zijn binnenplaats precies ingericht, zoals Vincent tijdens zijn ziekte haar in een brief aan zijn zus heeft beschreven. Het doet wat met ons. en ook hier viert de negotie hoogtij. Na nog wat geslenter door oude steegjes en rondneuzen in souvenirwinkeltjes nemen we rond 5 uur weer de bus terug om daarna in de Géant Casino de dag af te sluiten met een maaltijd in het restaurant en proviand in te slaan voor de tocht van morgen.

We hebben nog 60 km. te gaan en we hopen op goed weer als we door de Camargue rijden. Als we ons doel bereiken komt het volgende bericht uit Stes-Maries-de-la-Mer.
Liefs en groeten uit het droge Arles.Anny/Ad

• 22 Mei 2012 - 20:42

Hans En Nelleke:

Nog steeds met veel aandacht volgen wij jullie reisverslag.
    Steeds interessant!
    Prachtige foto's ook.
    Wij wensen jullie veel goed weer toe vanaf nu!
    (Aan lekker eten ligt het niet!)

Hartelijke reisgroeten van Hans en Nelleke

• 22 Mei 2012 - 21:21

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

vandaag hebben jullie even rust gehad, nou ja rust, even niet fietsen en alles bekijken, altijd weer veel moois en interessante dingen, ik doe het ook graag. En net wat je zegt: laten ze je op een taxi wachten en is er vlakbij een bus. Dat is echt Franse slag! Het zijn weer mooie foto's. Ik was vandaag bij Marianne en Peter en heb daar mee geluncht. Peter moest vanmiddag naar de oogarts om te kijken of de prikken in zijn ogen geholpen hebben en zo ja, dan moet hij aan staar worden geopereerd, dat hoor ik nog. Dan moet hij 29 mei weer terug naar het ziekenhuis met zijn been en hoopt dan uit het gips te mogen. Hij is het goed beu in die rolstoel, wat ik helemaal kan begrijpen. Hier is het nu eindelijk volop mooi weer, vandaag zelfs 27 graden, heerlijk hoor. Ik zeg altijd maar zo: liever nat van het zweet dan van de regen, daar heb ik het altijd snel mee gehad. En dan morgen de laatste etappe. Nog 60 km, voor jullie niet veel. Hopelijk blijft het droog. En dan zijn jullie in Saintes-Marie-de-la-Mer, jullie einddoel. Alweer veel fietsplezier en tot de volgende mail. Voor straks bonne nuit en voor morgen bon voyage!

Liefs en groetjes,

J E T

• 23 Mei 2012 - 18:29

Jeanne Dielemans:

Wat knap dat jullie al zover zijn. Arles ziet er uit als een gezellig stadje.
    Ik zie alleen wel een foto van Anny met een jas aan. Is het in Zuid Frankrijk nog geen zomer?
    Nog even doorfietsen en jullie zijn er weer.
    Veel plezier op jullie eindbestemming en tot ziens weer in Nederland.