Een rit uit duizenden - Reisverslag uit Corre, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een rit uit duizenden - Reisverslag uit Corre, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een rit uit duizenden

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

12 Mei 2012 | Frankrijk, Corre

Lieve familie, vrienden en kennissen

Deze morgen klinkt het reveil om zeven uur vanaf het telefoontje van Ad. We schrikken beiden tegelijk wakker, wat heel bijzonder is omdat Ad meestal enige tijd wakker ligt en als eerste uit bed stapt. Na vele fietsdagen doet de routine weer zijn werk: toiletteren, fietskleren en schoenen aantrekken, water koken met het dompelaartje voor koffie/soep onderweg en alles weer op precies dezelfde plekken in de tassen opbergen. Binnen drie kwartier zitten we kant en klaar voor het ontbijt. Dat ziet er anders uit dan gisteren: croissant, stokbrood, koffie, jus d´orange, 6 verschillende soorten kaasjes, pakjes jam, yoghurt, cake, bakjes fruit en verse mango. Helaas staat onze leeftijd ons niet meer toe om overmatig te ontbijten. De eigenaresse vult onze bidons en na een bedankje voor de goede service beginnen we aan onze negende tocht in lange broek, shirt met lange mouwen en regenjack. Het weer is na de fikse onweersbui van gisteravond omgeslagen : een donkere lucht, af en toe een spetter en zeker 15 graden minder dan gisteren.

Vanaf Charmes loopt de route door akkerbouwgebied, maar we zien ook vee. De meeste koeien zijn van het bekende vale type, maar onze Hollandse zwartbonten dringen op. Melkactiviteiten zien we niet, waarschijnlijk is het allemaal slachtvee.
We nemen de hellingen met groot gemak, omdat ze over wat grotere afstanden zijn verspreid. We passeren de plaatsjes Savigny, Gircourt, Aviller met een klim van 7%, 1600 m. lang. Hier hebben we een 300 m. gelopen. (Ad is vooral voorzichtig vanwege zijn knieen, stapt daardoor snel af en als teamlid doe ik mee.) Na de beklimmingen zijn er natuurlijk de afdalingen. Een afdaling is 9% en het computertje geeft een maximum snelheid van 57 km aan.Na 25 km. denken we in Bainville-aux-Saules een cafeetje te vinden voor koffie. Geen café te bekennen, maar wel een parkje met een picknicktafel en met grote bomen waarin talloze kraaien zich hebben gehuisvest. En met dat hels kabaal boven ons in een verder stille omgeving genieten we toch weer van dat Hollandse kopje oploskoffie. Na een kwartier pauze is het weer tijd om te gaan. We rijden door Les Vallois en met een klim naar Jésonville. Op de top gaan we over de grote Franse waterscheiding: tot hier stroomt het regenwater via beken en riviertjes naar Meuse of Moselle en komt uiteindelijk via ons land in de Noordzee terecht. Wat voorbij de top in Jésonville valt, vindt zijn einde via de Rhône in de Middellandse Zee. De tocht gaat door naar het oude stadje Darney, dat diep ligt in het dal van de nog bescheiden Saône.We fietsen langs dat beginnende riviertje.
Na 50 km. pelgrimeren we weer op een bankje in het park voor het gemeentehuis. We nemen de tijd om te lunchen: het is pas 1 uur en we hebben slechts 25 km. nog te doen. Voor 4 uur kunnen we niet terecht in de gîte te Corre. Via Bourbonne, Claudon en Passavant-la-Rochère ( in een grijs verleden de glasblazerij bezocht) zijn we om drie uur in Corre. Ha, volop tijd voor een fris glas bier ! Zo vertelt het boekje ons. Gekeken, gezocht en gevraagd. Neen, op dit moment is het enige café gesloten. We troosten ons met een bakje leut …in het parkje.
De gîte is snel gevonden: een echte, oude Franse boerderij, waar op het erf 2 honden rond lopen, een koe met 2 kalfjes in een aparte ruimte van de schuur staat, een konijnenhok met mama konijn en 4 kleintjes vrolijk door hun hokje huppelen en een trotse haan over de kippen in de wei waakt. Het geheel is echt Frans.

Ad probeert het volgende adres te bellen. Helaas zitten we hier schijnbaar in de bush, want verbinding is niet mogelijk. Gelukkig is er een supermarkt 1 km. verder op waar we onze voorraad kunnen aanvullen. We besluiten op de kamer te eten, want het restaurant van het dorp ziet er niet fris uit. Morgen komen er vast betere tijden.
Vandaag hebben we een perfecte fietsdag gehad: de wind in de rug, mooie hellingen, super afdalingen, fijn tempo, af en toe de zon en prima wegdek. Wat wil je nog meer? Qua afstand zitten we op de helft van de tocht.Mijn muuisje is nog steeds kapot, maar na enig geëxperimenteer kan ik nu ook zonder muisje werken. Misschien toch maar een ipad aanschaffen.

Tot morgen.
Anny. En met de hartelijke groeten van Ad, die zijn verhaal nog met de hand schrijft.

• 13 Mei 2012 - 17:32

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

goed dat jullie er weer zijn, alleen heb ik 2 verslagen gehad met een verschillende titel, maar dezelfde inhoud en dat ieder 6 keer. Zal wel aan de mail liggen. Maar gelukkig dat jullie een goede fietsdag hebben gehad. En één ding ben ik het dus niet mee eens Anny. Je schrijft "op onze leeftijd moet je niet meer zo veel ontbijten", maar je weet toch dat het ontbijt de bouwsteen is voor de hele dag he? Liever 's middags en 's avonds wat minder. Dit is niet van mezelf, maar van mijn huisarts. Dus denk erom: goed ontbijten (hahaha). En wat een land toch dat alles gesloten is. Gelukkig dat jullie zelf proviand hebben, anders zag het er slecht uit. Maar jullie zijn inmiddels ervaren pelgrims, dus je weet precies wat je mee moet nemen. Hier is het nog steeds niks met het weer. Het zou vandaag een zonnige dag worden, nou de zon staat nu aan de hemel en het is half 8 's avonds. Dan heb je er dus niks meer aan he? En ik ben vanmiddag ook even gaan fietsen, maar was na een half uur terug, het was erg koud. Nou kan ik toch niet langer dan een half uur fietsen vanwege mijn rug, maar in die kou vind ik er dus niets aan. Gisteren zijn Theo en de mannekes hier geweest voor de Moederdag. Carola ging met haar moeder en zus winkelen in Den Bosch. Het was gezellig, ze worden nou steeds leuker, Boudewijn begint ook al te praten is echt leuk. We kijken allemaal uit naar onze week in Vaals, we gaan 25 mei weg en komen 1 juni terug. Hopelijk bewaren ze het mooie weer voor dan. Nou mensen, ik wens jullie voor straks weer een goede nachtrust en morgen gezond weer op. Alweer veel succes en fietsplezier!

Liefs en groetjes,

J E T

• 13 Mei 2012 - 18:36

Henk Bond:

Ik heb een mailtje ontvangen van een gepensioneerde,,die moest doorwerken en Parkinson had;Hij moest achter de kassa zitten en door zijn Parkinson werden alle artikelen 10 keer aangeslagen.Als jullie terug zijn .,zal ik hem sturen.Ook van jullie kreeg ii een verslag in veelvoud,Zit er een repeteerknop op?
    Wat is het toch erg met die temperatuur.Ik hadbvandaag een fietstocht in Nijmegen,maar ook met de lange broek en extra trui,ondanks veelzon.In zuid Frankrijk aan de kust is het toch meestal nu 25 graden.Dus richt je daarmaar op of kijk op de franse meteo.Het weerbericht komt om 2 minuten voor achten op TV1Geniet van het mooie landschap

• 13 Mei 2012 - 20:05

Joke:

Hoi Ad en Anny fijn om te horen dat het goed gaat hier in Hoeven is ook alles goed.