Veni, vidi, vici. - Reisverslag uit Rome, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Veni, vidi, vici. - Reisverslag uit Rome, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Veni, vidi, vici.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

28 Mei 2011 | Italië, Rome

Lieve mensen

We hebben heerlijk geslapen in onze “balzaal”, en Ad is natuurlijk weer op tijd wakker. Als eersten zitten we in de prachtige ambiance van een serre aan het ontbijt: een uitstekend Italiaans georienteeerd ontbijt. Personeel loopt er meer dan genoeg rond. Vriendelijk en voorkomend. Een woordje engels gaat er bij de meesten wel in.

Om kwart voor acht rijden we 4 km. terug naar Fiano Romana, het punt waar we gisteren de route hebben verlaten.We onderschatten niets meer: de eerste helft ziet er op het profiel net zo uit als de vorige twee dagen. Het is zaterdag en het meeste vrachtverkeer is van de weg.
Desondanks is het toch nog heel erg druk. We passeren Capena en Morlupa. Constant worden we getracteerd op felle klimmetjes, die niet overdreven lang zijn, maar wel veel in aantal. De beloning van de klimmetjes blijven de afdalingen. Vandaag zag ik even op mijn computer 48 km. verschijnen. Dat gaat wel heel hard!
Als we pauzeren voor ijsthee en gevulde koeken, vinden we alleen maar zitplaats op een muurtje bij de supermarkt, waar we ook nog enkele boodschappen doen.

Na Prima Porta gaan we een aantal km. een hectische drukte in, die pas minder wordt als we in Saxa Rubra gebruik moeten maken van een 12 km.lang fietspad langs de Tiber. De rust overvalt ons nu, even als het veranderende landschap. Soms hebben we het idee op een dijkje in een polderlandschap te rijden. We fietsen langs de Tiber tot in Rome toe.
Het laatste stuk voor d3e St. Pieter is voetgangersgebied. We lopen braaf zoals het hoort met de fiets a mano als 2 vreemd verklede burgers tussen het winkelende publiek. Anders dan in Santiago worden we hier nauwelijks als pelgrims herkend. De Pelgrimage leeft hier niet, het heeft hier ( nog) geen historie.

Om half 2 wandelen we met de fiets een stukje het St. Pietersplein op. Doel bereikt. En heel voldaan en trots feliciteren we elkaar en we zijn blij, dat we hier gezond van lijf en leden de
Rometocht kunnen afsluiten.
Na de nodige foto’s en een pizza rijden we dezelfde weg terug naar Camping Tiber, waar we een Mobiel home huren voor de rest van de dagen in Rome. Weer eens wat anders dan een hotel. We kunnen terugkijken op een mooie en harmonische fietstocht. Alles bij elkaar hebben we toch wel op z’n “ Camino’s” mensen ontmoet en gesproken. Is bij Santiago de Compostela veel meer de weg het doel, onderweg naar Rome fietsend hebben we ervaren, dat Rome het doel is.

Voorlopig is dit het laatste journaal. Ik heb het iedere dag met plezier geschreven en ik vond het erg leuk, dat ik familie, vrienden en kennissen konden laten meegenieten van onze tocht.

Morgen houden we een rustdag en de volgende drie dagen zullen besteed worden aan Rome. Drie jaar geleden waren we hier ook en wat toen niet kon, omdat we met een reisgezelschap waren, halen we nu in. Nogmaals hartelijk dank voor de leuke reacties. Twee juni zijn we weer in Hoeven en dan horen jullie nog van ons.
Lieve groeten van mij en van Ad.

• 28 Mei 2011 - 20:06

Bep En Bonni:

Van harte proficiat met deze prestatie.
    Deze ervaring pakt niemand jullie af.
    Met veel plezier hebben we iedere dag het reisverslag gelezen.
    Nu heerlijk nagenieten en tot ziens in Hoeven.

• 28 Mei 2011 - 20:20

Henny:

Daar staan jullie dan.
    Op het St Pietersplein.
    Om kippevel van te krijgen.
    Het is volbracht.
    Super.
    Enne...als jullie toevallig nog fotos maken op het St Pietersplein.
    De dierenriem is daarop uitgebeeld.
    Een foto van ...oktober...de weegschaal. ja? Zou dat kunnen.
    Heerlijk genieten nu van al het moois in Rome.
    groetjes Henny

• 28 Mei 2011 - 20:25

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

van harte gefeliciteerd met het bereiken van Rome, de eeuwige stad! Jullie kunnen weer trots zijn op deze prestatie en hem weer bijschrijven in de annalen voor jullie kinderen en kleinkinderen. En inderdaad is het een zegen dat jullie het allemaal weer heelhuids gehaald hebben, want dat is niet zo vanzelfsprekend. Geniet nog van jullie dagen in Rome. Hier kom je toch nooit uitgekeken of zoals de Romeinen zelf zeggen "mesi interi non bastano per veder Roma" Hele maanden zijn niet genoeg om Rome te zien. Alleen al de 354 kerken! Ga datgene bekijken wat je wilt en neem weer een schat van herinneringen mee naar huis. En ik wens jullie weer een veilige thuisreis en hoop dat jullie weer heelhuids op 2 juni de Dia dell' Ascenzione in Hoeven arriveren.

Veel liefs en tot binnenkort,

Tanti saluti e baci

J E T

• 28 Mei 2011 - 21:07

Pauline En Matthé:

Hallo Anny en Ad,

RESPECT, RESPECT, RESPECT !!!!!
    Geweldig dat jullie je gedroomde reis op deze manier hebben kunnen realiseren. Mooi team work.
    Ook wij hebben dagelijks uitgekeken naar de nieuwe aflevering van de avonturen van Anny en Ad en bij het verschijnen daarvan genoten of, zittend op een comfortabele stoel, meegeleefd met de 'ontberingen' en inspanningen die jullie soms moesten doorstaan of leveren. Vooral de stijgingspercentages voelden wij haast zelf in onze kuiten.

Prettige dagen nog in Rome en tot ziens in Hoeven of Oldenzaal

Hartelijke groeten van ons.

• 28 Mei 2011 - 21:14

Joke:

Ad en Annie proficiat

Jullie hebben Rome gezond en wel gehaald met weer veel ervaringen rijker geniet nog van het verblijf daar en tot ziens in Hoeven.

grt Joke

• 28 Mei 2011 - 21:23

Anton+Henny :

Anny en Ad : BRAVO BRAVO BRAVISSIMO
    e TANTI COMPLIMENTI !!!

Wij hebben tijdens "ónze rondreis op benzinekracht" door Noord-Italie jullie leuke
    (en soms ook eerlijke verslagen) met plezier en bewondering gevolgd.
    Een Geweldige prestatie en wat een leuke foto op hét plein !
    Nu nog even nagenieten en een goede terugreis !

Arrivederci in Hoeven of Etten-Leur en voor nu
    Saluti di VARESE , Anton en Henny Verschelden

• 28 Mei 2011 - 21:24

Anton+Henny :

Anny en Ad : BRAVO BRAVO BRAVISSIMO
    e TANTI COMPLIMENTI !!!

(en soms ook eerlijke verslagen) met plezier en bewondering gevolgd.
    Een Geweldige prestatie en wat een leuke foto op hét plein !
    Nu nog even nagenieten en een goede terugreis !

Arrivederci in Hoeven of Etten-Leur en voor nu
    Saluti di VARESE , Anton en Henny Verschelden

• 29 Mei 2011 - 05:56

Toon En Marlies:

Van harte gefeliciteerd, we zijn trots op jullie en hopen jullie snel te zien.
    Veel plezier in Rome.

• 29 Mei 2011 - 06:32

Pieter Pijpers:

Anny en Ad van harte proficiat, met het behaalde succes,
    wij gaan aanstonds naar de kerk en ik bid een????? weesgegroetje
    voor ook een behouden thuiskomst'
    gr joke en piet xxxxxxxxxxxxx

• 29 Mei 2011 - 06:38

Jacob Dijkstra:

gefeliciteerd ! ik vertrek vandaag vanuit friesland op weg naar rome. ik heb jullie de afgelopen maand gevolgd. geweldig !

• 29 Mei 2011 - 07:11

Clara En Koert:

Superlatieven schieten tekort!! Hartelijk gefeliciteerd met deze schitterende prestatie. Geniet nog lekker van de dagen in Rome en dan zie we jullie in het Johannapark om alles op ons gemak na te bespreken.
    Liefs,
    Claar en Koert

• 29 Mei 2011 - 07:33

José:

Proficiat! Ik heb elke dag met veel plezier jullie reisverslag gelezen.
    Geniet van de dagen in Rome.
    Tot ziens in Hoeven.

José

• 29 Mei 2011 - 08:13

Paul En Tonny Bakker:

Van harte proficiat met het behalen van deze mijlpaal!!Het gevoel om op dat beroemde plein te staan na al die dagen van inspanning, komt bij ons weer helemaal boven.
    Jullie moeten ook de hartelijke groeten hebben van Toon van Miert die wij gisteren tijdens een fietstocht hebben ontmoet in Ulvenhout. Natuurlijk kwamen jullie te spraken, vandaar deze groet.
    Nogmaals proficiat en tot ziens in Hoeven!

• 29 Mei 2011 - 08:34

Ton En Pieter:

Gefeliciteerd! Jullie doel is bereikt en dat is een prestatie op zich!
    Wij hebben genoten van jullie reisverslag, maar wensen jullie nu een paar daagjes rust toe.
    Rust lekker uit en heb daarna een goede terugreis.
    Liefs en dikke kus van ons beiden.

• 29 Mei 2011 - 14:44

Kees En Jeanne:

Hartelijk gefeliciteerd met het behalen van jullie reisdoel!
    Geniet nu van al het moois dat Rome te bieden heeft en rust lekker uit.
    Er is ook voldoende lekker ijs!!!!
    Dus...smakelijk!!
    Een goede thuisreis en tot ziens.

Groetjes, Kees en Jeanne

• 29 Mei 2011 - 15:54

Kees En Lian:

Hallo Annie en Ad
    Van harte gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Dat hebben jullie toch maar eens mooi gedaan. En dan naar al die vermoeiende tochten telkens weer opnieuw die geweldige verslagen zodat wij alles goed hebben kunnen volgen en mee hebben kunnen genieten van jullie enorme fietstocht. Geniet nog maar van het mooie Rome en een hele behouden thuiskomst.
    Groetjes Kees en Lian

• 29 Mei 2011 - 16:55

Kees:

Beste Annie en Ad,

Rome zien en uitrusten kan niet samengaan, Jeanne en ik spreken uit ervaring. Die rust komt dus wel als jullie over een paar dagen weer a la casa zijn.

groetjes

Kees en Jeanne

• 29 Mei 2011 - 18:06

Ivo En Gelske:

Lieve Ad en Anny,
    Benvenuti a Roma! Vandaag nog zeer aan jullie gedacht. Wij hadden een familieweekend in Noord-Holland in Schoorl in hotel Jan van Scorel, kannunik bij de enige Nederlandse paus. hij was behalve een goed en bekend schilder ook een goede wiskundige en daarom aangesteld als kannunik oftewel schatbewaarder van de paus in Rome. Deze hield het slechts een jaartje vol en toen werd hij thesauriër van het bisdom Utrecht. Volgens de boswachter waarmee we door de duinen wandelden sluit het huidige kustwandelpad (loopt van Delfzijl naar Duinkerken) aan op de weg naar Santiago. En vergeet de abdij bij Egmond natuurlijk niet! Kortom vanuit een heel winderige Noord-Holland waren we dicht bij Rome. Geweldig dat jullie het gehaald hebben, knap hoor. Veel groten van Ivo, Gelske, Bas, Joost en Pieter.

• 29 Mei 2011 - 19:27

Eli En Joke:

Hallo Annie en Ad
    Heb zojuist pas de laatste verslagen gelezen en gezien dat jullie echt weer op de eindbestemming zijn aangekomen! Fantastisch hoor; jullie hebben een geweldige mooie tocht gehad.
    Wat een goed idee om een mobil- home te huren en nog enkele dagen van al die pracht en praal te genieten die er in Rome zo rijkelijk aanwezig is en allemaal .... op LOOPafstand!
    Geniet ervan en tot ziens in Hoeven.
    Grotjes van Eli en Joke

• 29 Mei 2011 - 21:02

Wim En Nell:

Hartelijk gefeliciteerd met het behalen van jullie doel. Geweldig!!!!
    Het doet ons wat jullie zo samen op het St. Pietersplein te zien staan met jullie fietsen.
    Geniet van jullie dagen Rome.

Liefs Wim en Nell

• 29 Mei 2011 - 21:16

Riet En Rinus Machie:

Anny en Ad,
    Proficiat dat jullie het gehaald hebben, weer een prachtige ervaring en belevenis kunnen jullie in je dagboek bijschrijven. Een prachtige foto zo op het plein. Geweldig en geniet nog heerlijk een paar dagen, wij zijn er ook 3 dagen gebleven en hebben in de kerk van de Friezen nog het evagelie voorgelezen in het Nederlands.
    Groetjes en een goede reis terug.
    Riet en Rinus

• 30 Mei 2011 - 08:00

Bea De Jong:

Hoi Anny en Ad,

Heel hartelijk gefeliciteerd met het behalen van dit reisdoel.
    Geweldig dat jullie dit samen zo kunnen doen. Bofkonten!!
    Nog fijne dagen in Rome toegewenst, veilige thuiskomst en bedankt voor het verslag wat ik iedere dag mocht ontvangen. In gedachte fiets je dan een beetje mee, maar dan zonder moe te worden.
    Ik vind het echt geweldig!!!
    Liefs,
    Bea

• 30 Mei 2011 - 13:13

Lia En John Van Baal:

Proficiat, nog een aangenaam verblijf in Rome en wel thuis.

• 30 Mei 2011 - 13:14

Lia En John Van Baal:

Proficiat, nog een aangenaam verblijf in Rome en gezond weer thuis.

• 30 Mei 2011 - 13:37

Pascal:

Wellicht hebben jullie onderweg menig maal in de handjes moeten spugen als er weer een zware beklimming voor de wielen opdoemde, maar nu mogen de handjes de lucht in. Als gebalde vuisten welteverstaan. Met een dikke grijns en de tanden ontbloot! Een geslaakt "Yes!" mag daarbij zeker niet ontbreken. Het resultaat van de mix van doorzettingsvermogen, focus, ervaring en gedrevenheid mag door jullie nu beleefd en gevierd worden. Zwaar onder de indruk en met een diepe buiging neem ik mijn denkbeeldige petje af voor jullie....Tot snel. Pascal.

• 30 Mei 2011 - 16:22

Tonny Verstraten:

Proficiat, petje af voor jullie. Wat een reis en nu nog lekker enkele dagen genieten in Rome.
    Wij zijn gisteren in Roosendaal wezen zingen. Een heel spektakel hoor, maar ik vond het wel vermoeiernd. Maar dat kan niet tegen dat van jullie op. Ad en Anny, ik kijk al uit naar onze volgende repetitie, dan horen we de verhalen wel. Heel veel groetjes, Tonny

• 30 Mei 2011 - 16:27

Ton En Mieke:

Wat een geweldige prestatie!
    Proficiat!
    Fijn dat alles zo goed gegaan is.
    Nu nog een paar dagen van Rome genieten en dan thuis maar uitrusten, want daar zal in Rome niet veel van komen.
    Er is zoveel moois te zien!

Groetjes, Ton en Mieke

• 30 Mei 2011 - 16:34

Toon Kerstens:

Proficiat met het bereikte resultaat. Ik en Jeanne hebben genoten van jullie interessante reisverslagen. Knap hoor, dat jullie op deze leeftijd dit allemaal nog hebben kunnen doen. Ik vind het gewoon geweldig. Ik wens jullie verder nog een aangenaam verblijf in Rome en een voorspoedige terugkeer in Hoeven.
    Veel groeten van
    Jeanne en Toon.

• 30 Mei 2011 - 17:36

Marijke En Klaas:

proficiat, Annie en Ad!!!Marijke en Klaas

• 30 Mei 2011 - 18:33

Marianne En Peter:

Gefeliciteerd met weer een succesvolle tocht.
    Geweldig.
    Nog even genieten van Rome en dan vlug terug naar huis. Jullie kinderen en kleinkinderen zullen blij zijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.

groetjes,
    Peter en Marianne

• 30 Mei 2011 - 20:22

Theo En Ria Van Der :

Hoi Anny en Ad, onze terugreis is zonder problemen verlopen!
    In 35 minuten waren bij het vliegveld ( zondag , weinig verkeer) en zijn met onze fietsen binnengelopen en bij balie 24 ( rechts ) hebben we onze fietsen met bubbeltjesplastic ingepakt, stuur schuin,en de banden voor de helft lucht eruit.( trappers hadden we al op de camping gedaan. )
    De fietsen gingen door een smal gangetje door een soort luik en klaar! Niemand deed er moeilijk!
    In Eindhoven ging het ook prima!En daarna stond er tot onze verassing een 11-koppig ontvangstcommite van kinderen , familie en vrienden klaar om ons te verwelkomen! Heel ontroerend!
    Ben benieuwd hoe het jullie vergaan is de laatste dagen en de terugreis. Mijn hoofd zit nog in Rome!
    Hartelijke groeten en we horen nog van jullie!tvandersanden@hotmail.com
    Theo en Ria.

• 31 Mei 2011 - 07:19

Lia En John Van Baal:

Proficiat. Een aangenaam verblijf in Rome toegewenst en een voorspoedige terugreis.

• 31 Mei 2011 - 21:39

Hans En Nelleke:

Na een tijdje nodig gehad te hebben om jullie verslag te lezen. (We zijn zelf veel weg geweest.) Zullen wij jullie eerst eens feliciteren met het behaalde doel: ROME !!!
    De foto bewijst alles!
    Wij vinden het heel knap dat jullie dit volbracht hebben en hopen dat de terugreis net zo voorspoedig zal gaan. Geniet even nog van het mooie Rome en zoals Paus Leo omstreeks 400 al sprak: "Sic Transit Gloria Mundi!"

Heel veel groeten van Hans en Nelleke.

• 02 Juni 2011 - 08:25

Nicoline:

lieve Ad en Anny,
    wat een geweldige prestatie en wat ontzettend leuk om na zo'n fietstocht rustig Rome te doen". Wij zijn nu echt op vakantie en genieten rustig van de cinque terre, lucca en florence, maar af en toe een fikse wandeling is het meest sportieve dat we uithalen. Ik begrijp dat jullie nu alweer in nederland zijn. geniet mooi lang na. hoop jullie weer veel in het theater te zien!! liefs van charles en nicoline

• 11 Juni 2011 - 19:57

Gerdien Vijverberg:

Hallo Anny en ad,

Hoe is jullie terugreis verlopen? Zitten jullie al in het gewone ritme?
    Mijn Romen certivicaat is niet gelukt. Wij zijn met paspoort naar de Zwitserse garde gegaan te vragen voor een stempel en certivicaat. Maar zij verwezen ons naar de sacristie in de Sint Pieter.
    Wij vroegen nog naar Pater Bruno, toen gingen zij in het Italiaans over. Wij kwamen er niet door.
    Dus jullie hebben de goede gardadiers getroffen die jullie wel binnen lieten!
    Onze jongens hebben ook een avontuurlijke fietstocht naar de camping van Soetens gehad. Op een gegeven moment 10 km. van de camping moesten zij een drukke weg op. Het leek een snelweg. Nu dachten de jongens dat het veel te gevaarlijk was om op zo'n weg te fietsen. Toen zijn zij gaan dwalen (er was geen andere weg). om 18.00u kwamen zij toch op de plaats van bestemming aan. 22.00u. waren zij thuis.
    Ik ben vandaag weer gaan werken, het lijkt wel of ik maanden ben weg geweest.

Groeten vanuit Bergschenhoek Michel en Gerdien Vijverberg. m.vijverberg@vodafonevast.nl